Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi

Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi

Autor: Glinka Tadeusz

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN 2018

Poleć ten produkt

Prezentowana publikacja przedstawia teorię, budowę i sposoby projektowania różnego rodzaju maszyn elektrycznych wzbudzanych magnesami trwałymi. Maszyny elektryczne z magnesami trwałymi stosowane jako prądnice (np. w OZE) są maszynami synchronicznymi o stałym wzbudzeniu, stosowane jako silniki mają właściwości napędowe i regulacyjne identyczne jak silniki prądu stałego, przy czym zamiast komutatora mechanicznego mają komutator elektroniczny.
Maszyny elektryczne z magnesami trwałymi, w stosunku do wszystkich innych rodzajów maszyn elektrycznych, mają najwyższą: sprawność, przeciążalność momentem, dynamikę działania i gęstość mocy w jednostce objętości.
Silniki BLDC to napędy uniwersalne – wykorzystywane są w układach napędowych maszyn roboczych, robotów i manipulatorów, w samochodach spalinowych, elektrycznych i hybrydowych, w górnictwie (wentylatory, kolejki), w sprzęcie medycznym, wojskowym (układy pozycjonowania), w urządzeniach AGD (suszarki, pralki, odkurzacze), itd. Prądnice z magnesami trwałymi są stosowane w odnawialnych źródłach energii (elektrownie wiatrowe i wodne).
W publikacji Czytelnik znajdzie następujące zagadnienia:
Historia rozwoju przetworników elektromechanicznych Przetworniki elektromechaniczne Magnesy trwałe i ich parametry Magnesowanie magnesów trwałych Obliczanie obwodów magnetycznych wzbudzanych magnesami trwałymi Silniki o trzech zębach twornika Maszyny komutatorowe prądu stałego wzbudzane magnesami trwałymi Silniki z komutacją elektroniczną Prądnice synchroniczne z magnesami trwałymi Mikromaszyny z biegunami kłowymi Silnik skokowy hybrydowy Inne zastosowanie magnesów trwałych w układach serwomechanicznych Jest to podręcznik akademicki, kierowany m.in. do studentów uczelni technicznych (kierunki: Mechatronika, Elektrotechnika, Mechanika i Budowa Maszyn, Energetyka), ale także do praktyków – inżynierów elektrotechników, inżynierów zajmujących się układami napędowymi itp.